söndag 27 mars 2011

Matfällan

Andrea har kommit tillbaka från en vecka på Sardinien, vilket innebär matlagning overload igen. Som de flesta italienare tycker Andrea att det är så himla jobbigt att bara äta en rätt till lunch och en rätt till middag. EN måltid är liksom inte komplett utan först nåt kolhydratigt som pastarätt eller risotto, och därefter kött eller fisk och grönsaker. Till lunch och till middag som sagt. Själv föreslår jag ibland nån söndag att vi kan väl äta lite fil, mackor och avocado bara, men då ser Andrea förebrående på mig och plockar envist upp kastruller och stekpannor.
Enligt min egen teori så är de här måltiderna en av anledningarna till att de italienska kvinnorna aldrig kommer utanför hemmet. De har ju för guds skull inte tid att arbeta eftersom barnen och mannen äter lunch hemma. Varje dag. Det ska planeras, handlas i olika små butiker, lagas två rätter, dukas och diskas (man byter tallrik också mellan rätterna så det blir extra mycket disk), Och när de väl är klara med lunchbestyren så börjar man om igen med middagen.
Jag är så glad att jag inte är italienska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar