måndag 17 januari 2011

Vurre - dag tre

Andrea har varit ute på landet idag igen och tagit hand om det som blivit över av den slaktade grisen och rört i korvsmeten. Hm, ordet korv låter så Sibylligt på svenska. På italienska finns tre ord för korv; salsiccia, wiurstel och salame. När jag inte kunde italienska så bra sa jag salsiccia om all korv, och Andrea såg oförstående på mig när jag till exempel pratade om en hot dog-korv. Andrea bara ”Nej det är ju en wiurstel!” medans jag tyckte att ”Äh, korv som korv”, men enligt Andrea kunde jag lika gärna ha sagt fiskpinnar. För en italienare har salsiccia, wiurstel och salame mycket lite gemensamt. Och lite rätt har de faktiskt.
Nu ska jag snart väcka Kristian som somnade vid tre-blecket efter att ha vrålat "Inteeee tröööööttt mamma". "Iiiinteeeee soooova!". Behöver jag nämna att han somnade så fort han la huvudet på kudden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar