söndag 16 januari 2011

Come fare la salsiccia (hur man gör korv)

Andreas pappa Elia gör säkert Sardiniens godaste korv och idag var det stora korvstyckardagen. Andrea och Elia slaktade en av grisarna igår och av en gris blir det ungefär 20 kg korv, cirka 60 stycken. Varje gång jag åker till Sverige ger mig Elia en hel bunt korvar att ta med. Väldigt uppskattat.
Korv-receptet är en väl bevarad hemlighet som ärvts i rakt nedstigande led i familjen, och nu är det Andreas tur att ta stafettpinnen.

Alla är med och hjälper till, förutom de som har mens för annars riskerar hela batchen att bli förstörd. På fullaste allvar tror de det, vilket inte känns särskilt 2011. Men så är sarderna väldigt vidskepliga också, och de har för sig en himla massa, men mer om det i ett annat inlägg.

Elia och Andrea styckade. 

Elias väninnor och jag skar kött och fett i bitar. Båda damerna på fotot här tävlar om Elias gunst, haha.

Inte så fancy schmancy direkt..

Och inte så barnvänligt heller med pastavatten som kokade mitt på golvet.. 

..men lunchen var god. Det serverades pasta med tomatsås, grillad gris (hoppade över det), råa kronärtskockor med olivolja och salt, frukt och små bakelser. 

Efter lunchen tog jag och Aurora en prompa..
..och Kristian plockade blommor.

Ja det var vår dag i stora drag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar