söndag 20 februari 2011

Vår "trädgård"

Den här veckan som kommer har vi dedikerat till huset. Det ska putsas, fejas och fixas så att det är redo för eventuella hyresgäster. Förra året hyrde vi ut huset när vi inte själva var här och det blev snabbt uppbokat så nu hyr vi ut det i år igen. Så är det någon som vill hyra hus på Sardinien så ta en titt på Blocket.
Igår hade jag tänkt ägna mig åt vår trädgård; il giardinetto som vi kallar den. Kritiska personer skulle kalla det innergård men den stoltserar i alla fall med ett mandarinträd och ett citronträd.
Igår bestämde jag mig i alla fall för att det var dags att rusta upp den och iväg bar det till ett växthus här i närheten. Hela vägen dit såg jag framför mig hur prunkande och grön och härlig vår giardinetto skulle bli. Full av tillförsikt stegade jag in och berättade hur jag hade tänkt mig vår lilla trädgård och la till att by the way vill jag ha växter som klarar sig utan att behöva vattnas (eftersom vi inte kommer att vara här så mycket nu).
...och det här är vad vi kom hem med:

Minikaktusar och ett par andra växter ur familjen kaktus. 

Andrea valde minikaktusarna. Han tyckte de var fina. Själv får det mig att tänka på min halvhjärtade kaktussamling som jag hade i 9-årsåldern i Eriksberg. Okej, 13 var jag kanske.

Jag pekade på än den ena, än den andra fina blomman, men växthusägaren bara skakade på huvudet och sa att i princip så är det bara kaktusar som klarar sardiska somrar utan vatten av de växter som går att plantera nu. Men i påsk hörrni, då ska det inhandlas pelargoner och annat och då ska det fanimej prunka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar