måndag 14 februari 2011

Ora basta!

"Nu får det vara nog!" ropade italienskorna igår (inga demonstrationer i vår stad vad jag kunde se tyvärr), och syftade på Berlusconis kvinnoaffärer och kvinnosyn.
Jag önskar att de fortsätter ropa ända tills dess att Berlusconi avgår, men allt rinner liksom av den karln. Som en väloljad teflonpanna är han och han studsar tillbaka upp på politikerscenen efter varje snedsteg. Gång efter annan.
Läs välskriven artikel på www.dn.se om demonstrationerna.

Och jag vet att jag har sagt det förut men om ni inte har läst Kristina Kappelins bok Berlusconi - italienaren så kan jag varmt rekommendera den. Ett kapitel handlar om just Berlusconi och kvinnorna. Ett litet utdrag:

"Manschauvinismen i dagens Italien ger en skrämmande bild av sammhällets förfall i vidare mening. Här finns enligt min mening nyckeln till några av landets allvarligaste problem; den stagnerande ekonomiska tillväxten samt den bristande framtidstron och därmed det låga barnafödandet. (...) Italien har Europas äldsta befolkning . The Latin Lover har uppenbarligen problem med potensen och La Grande Mamma föder inga barn."

Trots all sol och den fantastiska maten och what have you så är jag glad över att kunna ge barnen en svensk uppfostran och svevska värderingar.
Läs! Läs! Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar