fredag 11 februari 2011

Tiramisù - kanske den helt perfekta efterrätten

Känner du dig nere? Längtar själen efter lite rajtantajtan? Då är TIRAMISU den perfekta lösningen. Det betyder ordagrant  Dra-mig-upp och har alla ingredienser som behövs för just det; sprit, kaffe, kakao och kalorier. Mmmm. 
Det finns ungefär lika många varianter på receptet som det finns italienare men så här gjorde jag idag och det blev mumma!

 (8-10 bitar)
250 gram  Savoiardikex
500 g mascarpone
4 msk  strösocker
2,5 dl  vispgrädde
4 st  ägg (gulorna)
2 msk  Amarettolikör, (mandellikör)
Ca 2 dl  kaffe
Ca 3 msk  kakao

  • Laga till ett par espresso och ställ att svalna (späd med lite vatten).
  • Vispa grädden hårt.
  • Separera äggen och blanda gulorna med sockret i en stor bunke.
  • Rör i mascarponen i gulorna och vispa till en fast kräm.
  • Vänd ner grädden i mascarponecremen och rör om försiktigt.
  • Blanda kaffe och amaretto.
  • Lägg ett lager Savoiardikex i en form med höga kanter.
  • Häll försiktigt över kaffeblandningen på kexen. De ska blötas ganska ordentligt utan att bli alldeles för mjuka.
  • Bred över hälften av mascarponecremen.
  • Gör om samma moment igen med kex och kaffe och avsluta med mascarponecreme.
  • Pudra över ordentligt med kakao.
  • Låt stå i kylen minst fyra-fem timmar innan servering.

Klart!
Tog en sväng förbi den lokala baren och köpte ett glas amaretto och ett par decaffeinate. Take away. Älskar Italien!

Allt du behöver för en lyckad Dolce

Här är mascarponekrämen och grädden. Se till att ha en elvisp (det hade inte jag och det tog en evig tid att vispa allt).

Trevlig fredag!

2 kommentarer:

  1. fy fasen vad gott.. Här sitter jag och huttrar i min ensamhet på ett hotell i London. Önskar jag var där och vi kunde smaska ihop. kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Kom hit så bjuder jag på en bit!

    SvaraRadera