söndag 20 februari 2011

Sardiska ostar

Vad vore väl en sardinienblogg utan åtminstone ETT inlägg om sardiniens ökände ost CASU MARZU. Så jag googlade lite för fakta och hittade bland annat följande stycke på in-italia.se:


"De sardinska vinerna och fårostar är kända för sin styrka och kraft, men akta er om någon vill bjuda på en bit 'casu marsu' som direkt översätts till rutten ost. Den är nämligen full av ormar och de flesta människor skulle nog tycka det är omänskligt att äta."

Inte för att vara taskig men det låter som om texten är direkt översatt med Google Translator och där ordet larv blev orm. Haaahaaaaa. 

Casu Marzu är alltså en ost som görs här på Sardinien och som får sin speciella starka smak och krämiga konsistens av fluglarver. Inte ormar. Osten äts alltså med levande larver i och anses vara något av en delikatess. Jag själv har aldrig ätit den men jag har stött på den flera gånger trots att den inte får säljas officiellt. 

Mitt råd är att inte äta den då den kan ge infektion i tarmarna (intestinal larval infection) med diarré, illamående och kräks som följd. En äkta sard tycker naturligtvis att det är trams och argumenterar att "jag har ätit casu marzu i hela mitt liv och ALDRIG blivit sjuk.", men jag säger i alla fall "No grazie. Forse un altra volta..." En annan gång kanske.

Kittlar skönt i kistan?

Smaka istället DOLCE SARDO som är helt ofarlig, mild i smaken och säljs i vanliga affärer. Supergod och helt laglig.

Produceras i Arborea sen 30-talet. Buonissimo e morbidissimo!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar