tisdag 8 februari 2011

Acqua medaglia – sardisk trollkonst

Vaknade med lätt huvudverk imorse, men med en krämig caffe latte och en frasig crosse bör man ju komma i form igen. Och om inte det hjälper får man ta till det tunga artilleriet, nämligen lite uråldrig sardisk trollkonst. Låt mig presentera L’ACQUA MEDAGLIA mina vänner. 
Så här är det; om man t.ex. drabbas av huvudvärk eller annan åkomma och varken en kopp slät eller medicin biter, så ber man någon av de utvalda som kan konsten att genom lite magi ta bort det onda. Anledningen till att man drabbas av åkomman är att någon har gett en ONDA ÖGAT. Det onda ögat är en negativ kraft som kan överföras genom att titta alltför länge på en person. Personen kan då skadas, med flit eller helt ovetandes. Det ni!

För att bli kvitt de onda krafterna tillkallas en särskild kvinna som kan ta bort det onda. Jag känner två, så jag är on the safe side. När jag hade vansinnigt ont i huvudet en gång för några år sen (mitt första och förhoppningsvis sista migränanfall) så tillkallades zia Antonia. Proceduren går till så att man häller några sädeskorn i ett glas med vatten och antalet bubblor och storleken på bubblorna på kornen visar hur många onda ögon man har samlat på sig- mina korn var fulla med bubblor – och sen håller man  en medaljong över glaset och säger en liten besvärjelse. Tyvärr bet det inte på min migrän den gången, men den allmäna övertygelsen är att onda ögat finns och att acqua medaglia fungerar. 
Inga empiriska studier här inte, men lite placebo kan göra underverk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar