söndag 5 december 2010

Två-noll till Stockholm

Nu är det dags att göra en kvalster-räd igen. De där små rackarna stortrivs här i fukten och nu har jag blivit allergisk på nytt efter ett uppehåll på några veckor (fattar inte om de kommer och går men det var ett tag sen nu som jag kände av dem). Alltså, ut med alla madrasser, skaka alla täcken och filtar, byta lakan, städa i varje vrå och, nytt för den här gången, bikarbonat på madrasserna som sen damsugs upp. Det ska tydligen göra susen. Den här eviga allergin mot kvalster, cypresser och nåt medelhavsgräs och allt vad det är som jag inte tål, är en av (ganska många) anledningarna till att vi inte kan bo här mer än kortare perioder.
En annan anledning till att vi faktiskt inte kan bo här är att det inte finns en enda lekplats i hela stan. Och då snackar vi stad på i alla fall 10 000 invånare. Okej, det finns en men den är i utkanten i den del av stan som kallas the Bronx av lokalbefolkningen. Det är dessutom bara med god vilja den kan kallas för lekpark då det endast finns en gungställning utan gungor och ett par andra trötta lekgrejor. Jag tog mig i alla fall dit med Kristian för ett par veckor sen men då hade den stängt för vintern. Just det. Stängt. Den enda kommunala lekparken stänger alltså vintertid. Så det finns inte en enda park eller lekpark i hela j-a stan. För barnen kan ju bli förkylda om de leker ute på vintern. Och kommunen har väl inte råd att låta någon plocka glasskärvor och hålla efter. Kristian får ta igen en hel del utomhusvistelse när han börjar på ur och skur-dagis i Stockholm i februari.
Och ja, jag vaknade på fel sida idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar