torsdag 16 december 2010

Tillbaka på Sardinien

Efter 12 timmars resande med lååång mellanlandning i Bergamo (eller Milano som Ryanair envisas med att kalla det) så är vi åter på Sardinien. Resan gick bra och vi kom fram i går kväll, bara lite skrufsigare än när vi startade. När vi äntligen landade i Cagliari hade vi mosrester på tröjorna (Aurora och jag), kräks på brallorna och Conversen (jag) och majskroksrester i håret (Aurora). Så går det när man glömmer våtservietter. Hur kunde jag glömma våtservietter, det är ju typ nummer ett på packningslistan när man reser med en sjumånaders.

Jag hyser en hatkärlek till Ryanair, hat för att de behandlar passagerarna (på andra företag brukar man säga kunder) som boskap utan några som helst rättigheter, och passagerarna uppför sig därefter; knuffas och trängs och köar i över en time innan avgång för att få bra platser. Brrr. Och sen är det ju rätt svårt att komma till ro på flyget, även för en övertrött bebis, när de maxar ljudvolymen för att i en aldrig sinande försäljningsström informera om allt supermegabra som de säljer. Ja ni vet säkert, det är cigaretter utan rök, hip hop-klockor (VEM vill ha en hip hop-klocka och vad ÄR det?), lotter, mat, dryck, extra benutrymme, telefonkort och en hel massa annat som man bara inte kan vara utan. Och allt sägs omständigt på både engelska och italienska. Och inte blir det lättare att somna när de dessutom har strålkastarbelysning på under heeela resan. Men lite kärlek ändå för att de faktiskt flyger till och från den här ön mitt i Medelhavet för en billig peng.

Andrea kom och hämtade i Cagliari. Kristian var också med och han hade varit jättepeppad för att få se flygplan men han sov under hela resan, både till och från flygplatsen. Min lilla prins har fullt med prickar över hela kroppen och det är särskilt pricken bredvid höger näsborre som kliar alldeles förskräckligt. Stackarn, men bra att han får vattkoppor nu så kan vi bocka av den. Tyvärr missar han julteatern på dagis som de har repeterat sen i mitten av september. Jag som hade sett fram emot att se Kristian som fåraherde – det var ju julens höjdpunkt!

Vart tog de 20 graderna vägen förresten? 12 grader har spårlöst försvunnit sen vi åkte och nu är det vansinnigt kallt både inne och ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar