onsdag 29 december 2010

Già zuccherato (Redan sockrad)

Visst att Italien kan skryta med världens godaste mat men barnmaten når långt ifrån en topp-placering. De har för guds skull socker i burkmoset. När vi i Sverige är vana vid att produkter marknadsförs med ”Inget tillsatt socker” så råder här det omvända. ”Giá zuccherato” (redan sockrat) står det på förpackningarna här. All fruktmos på burk till barn innehåller socker. Mosat päron med socker, äpple med socker, banan med socker. You name it. Och inte nog med det; läkarna här säger att socker för barn är nyttigt för hjärnan! Jomenjooo. Så en liten matsked socker i mjölken har man också. 
När jag var hos barnläkaren med Kristian när han var liten för att mäta och väga (här går man inte till nåt BVC utan till en barnläkare som mäter, väger, lyssnar på hjärta och lungor och känner så att pungkulorna ligger rätt. Varje månad!...) så blev Il Dottore alldeles paff när jag sa att jag inte gav den då 8-månader gamla Kristian parmesan! Det är ju var barns rättighet förstog jag. När jag försynt sa att parmesan är ju salt så tyckte han att det är bara bra med lite salt.. Inte riktigt det jag fått lära mig i Sverige. Det är också läkaren som säger att den här månaden får barnet börja med köpt äppel- och päronmos, och vid nästa besök ”ordinerar” han en minestra på riskräm och grönsaker på burk osv. Och enligt läkarna är burkmos att föredra framför hemmagjord för det är slätare konsistens och därför bättre för matsmältningen. Alltså, dör på den! Det är ju helt galet vad de tutar i mammorna (det ligger oftast på mammans lott det här med barnen)! Kristians kusin Gabriele som nu är fem månader äter inte hemmamos utan socker. Själv vägrar jag att ge Aurora en endaste liten burk. Så jag mosar, mosar och mosar.
Så det är så allt börjar; socker till bebisarna och så går åren och barnen får sockerkaka eller Kinder Bueno till frukost och mellanmål och mjölktänder behöver ju inte borstas så noga, de ska ju barnen ändå tappa! Och så går ytterligare några år och tandläkarna och tandprotestillverkarna gnuggar händerna (höll på att skriva tänderna).. Hejochhå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar