torsdag 30 december 2010

Låt mig presentera: Fikonopuntianen (Fichi d’India)

När någon säger Sardinien till dig ser du säkert stränder framför dig. När någon säger Sardinien till mig ser jag FIKONOPUNTIANER framför mig. Rätt omständigt namn men det är en sån här kaktusväxt och den växer överallt här. Förutom att de växer vilt planteras de också som staket kring odlingar och så, för de är så mycket effektivare än taggtråd. De växer tätt tätt och så har de långa sylvassa taggar. Googlade lite på kaktusfikon som dess frukt heter och växten kan tydligen bli upp till fem meter hög. Frukterna, som blir röda/rosa/gula när de mognar, är saftiga och söta och påminner lite om päron i konsistensen. Om man kan bortse från kärnorna så är det mums! Men plocka dem för guds skull inte utan handskar. Det gjorde jag en gång. Man ser inte att frukterna har fullt av små små tussar av vassa hår som fastnar i huden. Jag hade fortfarande en vecka senare såna där små stickor kvar i handen. 
Sådärja, en liten Sardinen-lektion blev det här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar