söndag 19 december 2010

Italiensk TV – Gör om och gör rätt

Näe, den enda TV-kanalen som går att titta på här, BBC, har försvunnit. Puts väck! Det är snudd på katastrof då det är en av mina få connections med omvärlden. Jag kommer att dö en långsam intellektuell död om jag stannar här för länge och BBC är en av få livlinor. BBC känns seriöst och ovinklat. Till skillnad från italiensk TV som är ett HÅN mot italienarna i allmänhet och kvinnor i synnerhet. Men det förstår de inte för TV rules here. Varje italienskt hem har minst två TV-apparater, varav en i matrummet så att man inte ska missa något när man äter.
Programmen har så mycket fel att jag vet inte vart jag ska börja. OK, jag börjar med det mest fundamentala; att tre av de sex största kanalerna ägs av Silvio Berlusconi och det är ju uppenbart att en premiärminister inte ska kontrollera media. Vidare är det så pinsmt simpelt alltihop. Alla program är så fullkomligt intelligensbefriade att jag blir obehagligt berörd. Det är idel medelålders män i kostym som skojar och har sig, flankerade av lättklädda damer som kallas Veline. Striscia le Notizie (Strimla nyheterna) heter ett omåttligt populärt program som också  Andrea gillar. I programmet ger de en tillbakablick på nyhetsveckan som gått, men då är det sånt som att en politiker snubblade eller något annat tokigt. De s.k. nyheterna presenteras av två medelålders män och då och då kommer två dansandes tjejer in i studion, s.k. Veline, som filmas uppifrån och underifrån. Varje år är det auditions runt om i Italien för att kora två nya Velinor; en blond och en brunett. I ett annat poppis program som heter Gira la Ruota (Snurra hjulet) är Victoria Silvstedt nån form av Velina till den manlige småmullige presentatören. Victoria skuttar omkring och snurrar på ett hjul som tävlingsdeltagarna kan vinna saker från. Jag så stolt över min landsmaninna.
Nyhetsprogrammen håller likaså låg nivå. De kan frossa i samma nyhet om en flicka som mördades av sin kusin (all respekt) i flera veckor samtidigt som utrikesnyheter lyser med sin frånvaro. Det är lite Se & Hör över alltihop.
Nu tänker ni kanske att de måste ju ändå visa några bra filmer ibland. Jodå det gör de. Fast de är dubbade till italienska så munnarna rör sig i otakt till talet och alla röster liknar varandra, så jag ser inte på filmer heller.
En annan Major Issue är att de visar reklam som riktar sig till barn. Eftersom Silvio gör sig en förmögenhet på just TV-reklam så går, som vanligt, hans egna intressen före allmänhetens. Det är söta frukostflingor och Kinder Bueno och leksaker. Och reklamen visas självklart mitt i barnprogrammen.
Men allt det här skulle man ju kunna leva med om TVn bara var något perifert i en italiensk familjs vardag men så är det inte utan TVn är Guds gåva till folket. TVn är i centrum i var mans hem och italienarnas största och viktigaste nyhetskälla. Det är därför det hela är så oroväckande. GÖR OM OCH GÖR RÄTT, vill jag skrika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar