lördag 16 april 2011

Några räkne-exempel

Ungefär vid den här tiden när vanliga människor fortfarande sover för att det är lördag, brukar jag roa mig med att räkna antalet timmar jag sovit och antalet timmar jag har varit vaken. *Räknarräknarräknar*
I natt fick jag sex timmars sömn och jag har varit vaken 2½ timme. Det ger mig nån sorts kontroll över tillvaron att räkna timmar, för uppenbarligen har jag ingen som helst kontroll över barnens sovande. Kristian sover väl okej men har börjat vakna vid två-bläcket och vill gärna komma över till min eller Andreas säng och hänvisar till spöken och troll i skrymslen och under sängen. Och när klockan är två så har man liksom inte orka att argumentera och förklara.
Och Aurora. Hon vaknar. Varje timme. Minst. Och mellan fem och sex är hon klarvaken och vill UMGÅS. Då sitter hon där i spjälsängen och snickesnackar och jag mutar till mig några minuters extra halvsömn genom att ge henne ett par leksaker som hon fixar med innan hon vill ha frulle och uppmärksamhet. Och så hasar jag mig upp, kisandes med grus i ögonen. Nu tar i alla fall Kristian Aurora på nätterna så byts vi av på morgonen. Det har varit ohållbart med avbruten sömn, tidiga morgnar, jobb och allt annat. Jag hinner inte med någonting utom barn och jobb. Niente. Igår när Kristian lekte med vatten och tvål i handfatet och Andrea höll ett öga på Aurora i vardagsrummet passade jag på att plocka upp det värsta gruset i hallen, och där låg jag på alla fyra och tänkte att det är härligt att ha lite egentid.

BTW, om vi ska återgå till det här med räkning så kan vi också räkna antalet bud jag lagt på radhus i Norra Ängby; tio bud sen i tisdags. Och det är nån envis jäkel som verkar vilja ha huset lika mycket som jag. Kan de inte bara lägga ner och ge upp för sjutton. Huset är mitt. Mitt!

1 kommentar:

  1. Jag menade förstås att Andrea tar Aurora på nätterna. Inte Kristian. *trött*

    SvaraRadera