tisdag 3 maj 2011

Den livsfarliga bondbönan

Bonnabönor

Har ni hört talas om FAVISM? Nä, jag tänkte väl det. Det hade inte jag heller innan jag kom till Sardinien. Favism är en enzymbrist som gör att man inte tål bondbönor och vissa mediciner.
När jag hörde att Andreas syster Ambra, pappa och systerdotter inte tål bondbönor och att de till och med skulle kunna dö om de äter bondbönor, om det vill sig riktigt illa, tänkte jag att ”Jaha, here we go; ännu en myt. Och man kan ju dö av att bada efter maten också. Suck”.
Men så småningom förstog jag att Favism faktiskt inte var nån gammal skröna utan högst verkligt.

Så här står det i Läkartidningen om Favism ”Detta tillstånd innebär, inom två dagar från exponering för bönan, akut hemolys med tecken såsom ikterus, feber och mörk urin på grund av hemoglobinuri samt i värsta fall cirkulatorisk chock och död. (…) Även inhalation av partiklar från dess blomma anses kunna utlösa reaktionen.
Favabönan, som orsakar tillståndet, odlas runt hela världen men är vanligast i Medelhavsområdet,
speciellt Italien/Sardinien”
Den där blodbristen innebär en nedsatt förmåga hos de röda blodkropparna att transportera syre till kroppens olika delar, vilket gör att man kan känna sig väldigt trött och andfådd. Eleonora har varit jättetrött hela våren och läkarna tror att det är bondböneblommorna som är boven. Jobbigt. Men det fina i kråksången är i alla fall att den här bristen kan skydda mot malaria. Sardinien var för övrigt ett riktigt malaria-träsk innan Mussolini kom hit och dränerade stora utsatta områden. Mer om det i ett annat inlägg.
Det lustiga (kanske fel ordval) är att både Ambra och Elia är helt tokiga i bondbönor. De älskar bondbönor; det hela påminner lite om gravidcravings. Elia både odlar egna och äter dem. Och det har gått bra ända fram till förra året då han fick åka in på sjukhus och få blodtransfusion. De italienska läkarna är inte så glada över faviker som äter bondbönor med flit och sen behöver värdefullt nytt blod. Och det ligger ju något i det. Men egentligen; då kan man ju även bli irriterad på rökare och överviktiga som behöver dyr vård..
Efter skovet blir det i alla fall inga fler bondbönor för Elias del.
Andrea har som tur var inte favism och därmed inte heller Kristian och Aurora. Favism är länkat till X-kromosomen och är därmed vanligare hos män än kvinnor.
Nehepp. Nog talat om favism.

2 kommentarer:

  1. Hejsan, hoppas allt är bra idag!

    Jag har varit inne på din blogg (sardinienfamiljen.blogspot.com) några gånger den senaste tiden och jag måste säga att jag tycker att den är riktigt, riktigt bra.

    Jag jobbar själv med en sajt som heter Luftgrop (www.luftgrop.se), där man kan söka efter billiga flygbiljetter och snart även hotell och charterresor.

    Siten är 9 år gammal men jag har precis gjort om mer eller mindre allt.
    Jag kommer att lägga upp en rubrik på Luftgrop som heter Våra Bloggvänner. Här kommer våra besökare enkelt kunna hitta riktigt bra resebloggar och jag skulle väldigt gärna vilja att du finns med. I utbyte skulle vi vilja ha en länk hos dig i sidfoten eller i menyn.

    Det hade varit jätteroligt om vi kunde påbörja ett samarbete, lägg gärna ett mail!


    Hälsningar,

    Rasmus Lindström
    Luftgrop.se

    rasmus.lindstrom@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Vad spännande blogg! Själv bott i Calabria, men nu har kulturkrocken inträffat och vi bor i Skåne. Bondböne-allergin har jag också avfärdat som myt, precis som du. (min svägerska får kli på benen i grönsakslandet)
    Och i Sverige får våra barn bada efter maten ;-)
    I Calabrien får man inte dricka apelsinjuice på kvällen, det är "pesante" för magen! Man kan få missfall av otvättade körsbär.Bland annat...
    När släktingar var på besök i Sverige åt de först makaronerna, sen fiskpinnarna. Så kan det bli!
    Kommer lite om Calabrien och kulturkrockar så småningom i min blogg som heter, just det, - Bondbönans!

    SvaraRadera